Standardy ochrony małoletnich

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
WE WŁOCŁAWSKIM STOWARZYSZENIU CAPOEIRA

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (tzw. Ustawa o ochronie małoletnich).
  2. Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. 1997.78.483) – zapisy regulują ochronę Dziecka przed przemocą, wyzyskiem i demoralizacją.
  3. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. z dnia 23 grudnia 1991 r.)
  4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz.U. 2023 poz. 1870).
  5. Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz.U. 2005 nr 180 poz. 1493)

Rozdział I: Podstawowe terminy

  1. Stowarzyszenie – Włocławskie Stowarzyszenie Capoeira we Włocławku.
  2. Zarząd/Zarząd Stowarzyszenia – Zarząd Włocławskiego Stowarzyszenia Capoeira składający się z 3 osób wybieranych przez członków Stowarzyszenia.
  3. Członek Zarządu – dowolna osoba będąca członkiem Zarządu.
  4. Członek Stowarzyszenia – każda osoba, która złożyła deklarację członkowską i została przyjęta w poczet członków Włocławskiego Stowarzyszenia Capoeira.
  5. Trener/Instruktor – osoba prowadząca jakiekolwiek treningi i/lub zajęcia w Stowarzyszeniu, której zostało przez Zarząd powierzone prowadzenie zajęć.
  6. Uczestnik – dowolna osoba biorąca udział w treningach i/lub zajęciach w Stowarzyszeniu, która poprzez złożenie stosownej deklaracji zaczęła uczęszczać na zajęcia.
  7. Małoletni/Uczestnik małoletni – każdy Uczestnik przed ukończeniem przez niego osiemnastego roku życia.
  8. Opiekun Małoletniego Uczestnika – osoba uprawniona do reprezentacji i stanowienia o małoletnim, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy.
  9. Krzywdzenie Małoletniego Uczestnika – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę Małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym Trenera/Instruktora, Członka Zarządu, Członka Stowarzyszenia lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie. Krzywdzeniem jest:
    • a) Przemoc fizyczna – działanie mające na celu celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźbę uszkodzenia ciała.
    • b) Przemoc emocjonalna – powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie Małoletniego Uczestnika.
    • c) Przemoc seksualna – angażowanie Małoletniego Uczestnika w aktywność seksualną przez osobę dorosłą.
    • d) Przemoc ekonomiczna – niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju Małoletniego.
    • e) Zaniedbywanie – niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych Małoletniego.
  10. Dane Osobowe Małoletniego – wszelkie informacje umożliwiające identyfikację Małoletniego Uczestnika.
  11. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich – wyznaczona przez Zarząd osoba sprawująca nadzór nad realizacją niniejszych Standardów.

Rozdział II: Zasady bezpiecznej rekrutacji

  1. Zarząd weryfikuje w Rejestrze sprawców przestępstw seksualnych każdą osobę przed dopuszczeniem jej do pracy z dziećmi.
  2. Zarząd domaga się zaświadczenia o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego oraz w Ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii.
  3. Do sprawdzenia osoby w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym potrzebne są dane kandydata: imię i nazwisko, data urodzenia, PESEL, nazwisko rodowe, imię ojca, imię matki.
  4. Oświadczenia składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywego oświadczenia.

Rozdział III: Zasady bezpiecznych relacji

  1. Działanie dla dobra Małoletniego z poszanowaniem jego godności, emocji i potrzeb.
  2. Trenerzy i Instruktorzy działają w ramach obowiązującego prawa, regulaminów wewnętrznych Stowarzyszenia oraz swoich uprawnień i kompetencji.
  3. Zasady bezpiecznych relacji obowiązują wszystkie osoby pracujące z Małoletnimi.
  4. Podstawowe standardy:
    • a) Utrzymywanie profesjonalnej relacji z Uczestnikami.
    • b) Zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji.
    • c) Wyznaczanie jasnych granic w postępowaniu.
    • d) Reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości Małoletniego.
    • e) Uwzględnianie potrzeb Małoletniego.
    • f) Równe traktowanie Uczestników.
    • g) Fizyczny kontakt możliwy jest tylko w zakresie wymaganym dla prawidłowego nauczania.
    • h) Ustalanie reguł i zasad pracy w grupie.
    • i) Udział w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania przemocy.
    • j) Panowanie nad własnymi emocjami.
    • k) Kontakt z Małoletnimi wyłącznie w terminach treningów i oficjalnych wydarzeń.
    • l) Poufność informacji dotyczących innych Uczestników.
  5. Niedopuszczalne zachowania:
    • a) Stosowanie przemocy.
    • b) Zawstydzanie, upokarzanie, obrażanie.
    • c) Krzyczenie na Uczestników.
    • d) Ujawnianie informacji wrażliwych.
    • e) Zachowania niestosowne.
    • f) Relacje seksualne lub propozycje o nieodpowiednim charakterze.
    • g) Faworyzowanie Uczestników.
    • h) Utrwalanie wizerunku dla potrzeb prywatnych.
    • i) Proponowanie alkoholu, wyrobów tytoniowych czy nielegalnych substancji.
    • j) Zapraszanie Małoletnich do swojego miejsca zamieszkania w celach innych niż treningowo-zajęciowe.
  6. Zasady komunikacji:
    • a) Zwracanie się do dzieci w sposób jasny, kulturalny i z szacunkiem.
    • b) Dopuszczalny luźny styl komunikacji, o ile nie sprawia to dyskomfortu dzieciom.
    • c) Komunikacja dotyczy działalności sportowej klubu oraz pomocy psychologicznej i wychowawczej.

Rozdział IV: Zasady i procedury podejmowania interwencji

  1. Zakres zadań poszczególnych członków Stowarzyszenia w przypadku podejrzenia lub uzyskania informacji o krzywdzeniu Małoletniego:
    • a) Prezes Stowarzyszenia:
      • Przyjmuje zgłoszenie o krzywdzeniu lub podejrzeniu krzywdzenia.
      • Bierze udział w rozmowie z rodzicami lub opiekunami prawnymi.
      • Zawiadamia policję w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia Małoletniego.
      • Prowadzi nadzór nad prowadzeniem przypadku dziecka krzywdzonego.
      • Uzyskuje informacje zwrotne na temat realizacji Standardów.
      • Dokumentuje podejmowane działania.
    • b) Instruktor:
      • Przyjmuje zgłoszenie o podejrzeniu przemocy, sporządza notatkę służbową.
      • Powiadamia Prezesa Stowarzyszenia.
      • Udziela wsparcia uczniowi oraz monitoruje jego sytuację.
      • Dba o realizację treści z zakresu bezpieczeństwa i profilaktyki.
      • Uzyskuje informacje zwrotne na temat realizacji Standardów.
    • c) Pozostali członkowie Stowarzyszenia i inni uczestnicy zajęć:
      • Reagują na objawy przemocy oraz niepokojące zachowania.
      • Zgłaszają obserwowane niepokojące sygnały Prezesowi Stowarzyszenia lub instruktorom.
  2. Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy domowej:
    • Przyjęcie informacji o podejrzeniu krzywdzenia, sporządzenie notatki służbowej.
    • Instruktor informuje o zdarzeniu Prezesa Stowarzyszenia.
    • Instruktor bada okoliczności sprawy, przeprowadza rozmowę z poszkodowanym.
    • Prezes Stowarzyszenia wzywa rodzica lub opiekuna prawnego.
    • W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia, Prezes Stowarzyszenia lub instruktor wzywa pomoc medyczną.
    • Prezes Stowarzyszenia powiadamia odpowiednie instytucje.
      • Powiadomienie policji lub prokuratury w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa.
      • Powiadomienie sądu lub zespołu interdyscyplinarnego w przypadku zaniedbywania dziecka.
  3. Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że dziecko jest ofiarą przemocy ze strony pracownika klubu:
    • Zgłoszenie problemu Prezesowi Stowarzyszenia.
    • Prezes podejmuje działania w celu zbadania sprawy.
    • Prezes powiadamia rodziców lub prawnych opiekunów ucznia.
    • Prezes podejmuje działania zgodnie z przepisami prawa.
    • W zależności od sytuacji, informuje rodziców i dziecko o poczynionych ustaleniach.
  4. Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia ucznia przez rodzica lub członka rodziny innego ucznia:
    • Zgłoszenie problemu Prezesowi Stowarzyszenia.
    • Prezes Stowarzyszenia i instruktor przeprowadzają rozmowę z rodzicami lub członkiem rodziny.
    • Krzywdzonemu uczniowi udzielone zostaje wsparcie instruktora.
    • W przypadku powtórzenia się sytuacji, Prezes Stowarzyszenia powiadamia policję.
  5. Procedura postępowania w przypadku krzywdzenia ucznia przez innych uczniów:
    • Bezpośrednia reakcja na akty agresji i przemocy.
    • Rozmowa instruktora z ofiarą i sprawcą przemocy.
    • W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia, wezwanie pomocy medycznej.
    • W przypadku nieincydentalnych aktów agresji, instruktor przeprowadza rozmowę z uczniami.
    • Instruktor zawiadamia rodziców/opiekunów prawnych ucznia.
    • Zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej poszkodowanemu uczniowi.
    • Stała opieka i kontrola nad sprawcą przemocy.
    • Omówienie przebiegu zdarzenia z uczestnikami.
  6. Procedura postępowania w przypadku ujawnienia cyberprzemocy:
    • Informowanie Prezesa Stowarzyszenia o zdarzeniu.
    • Wyjaśnienie zdarzenia i rozmowa z poszkodowanym dzieckiem.
    • Powiadomienie opiekunów poszkodowanego.
    • Zaproponowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
    • Informowanie rodziców o możliwości zawiadomienia policji.
  7. Procedura postępowania wobec ucznia z zaburzeniami psychicznymi:
    • Informowanie Prezesa Stowarzyszenia o zdarzeniu.
    • W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia, wezwanie pomocy medycznej.
    • Rozmowa z poszkodowanym dzieckiem, sprawcą oraz świadkami.
    • Ustalanie działań wobec chorego dziecka.
    • Zapewnienie wsparcia poszkodowanemu dziecku.

Rozdział V: Zasady i sposób udostępniania Standardów Ochrony Małoletnich

  1. Wszyscy Trenerzy/Instruktorzy oraz Członkowie Stowarzyszenia zostają zapoznani z niniejszymi Standardami niezwłocznie po ich opracowaniu i wdrożeniu.
  2. Standardy dostępne są na stronie internetowej Stowarzyszenia pod adresem www.capoeira.wloclawek.pl.
  3. Wszyscy Małoletni członkowie Stowarzyszenia oraz ich Opiekunowie prawni zostaną poinformowani o wprowadzeniu Standardów.
  4. Każdy nowy Małoletni członek Stowarzyszenia oraz jego Opiekunowie prawni zostają poinformowani o istnieniu Standardów w momencie składania deklaracji wstąpienia do Stowarzyszenia.
  5. Zarząd na bieżąco monitoruje i okresowo weryfikuje Standardy dostosowując je do aktualnych przepisów prawa.
  6. Wszelkie zmiany w Standardach wymagają poinformowania wszystkich Członków Stowarzyszenia oraz Uczestników zajęć i ich Opiekunów prawnych.

Rozdział VI: Przepisy końcowe

  1. Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie Standardów na stronie internetowej Stowarzyszenia oraz przesłanie ich w formie elektronicznej i/lub papierowej wszystkim Trenerom i Instruktorom.